Multiscope-onderzoek: 10 procent van de Nederlanders speelt Pokémon Go

Ongeveer 10 procent van de Nederlanders boven de 18 jaar speelt de mobiele game Pokémon Go. Dat stelt onderzoeksbureau Multiscope op basis van een panelonderzoek. De game is nog altijd niet officieel uit in Nederland.

Van de panelleden in het onderzoek van Multiscope die Pokémon Go spelen, zei 85 procent het tot nu toe dagelijks of meerdere keren per dag te spelen. Ongeveer 60 procent van de ondervraagden die het spelen, zei specifiek te zijn gaan wandelen voor het spel.

Er zijn ook veel mensen die het spel nog niet spelen, maar dat wel willen zodra het officieel uitkomt in Nederland. Daarbij gaat het om 9 procent van de ondervraagden. Wie hem nu al wil installeren, kan de game op Android downloaden via sites als APKMirror, dat door de game veel meer verkeer kreeg dan normaal. Op iOS kan dat door een account aan te maken met een vestigingsadres in een land waar de game wel verkrijgbaar is.

De redenen om het spel te spelen zijn volgens Multiscope vooral nieuwsgierigheid en nostalgie. Multiscope heeft de data vergaard door onderzoek onder een panel van duizend Nederlanders, die volgens het onderzoeksbureau representatief is voor de Nederlandse bevolking van achttien jaar en ouder.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

15-07-2016 • 09:00

239

Reacties (238)

238
207
111
5
0
55
Wijzig sortering
Ik snap de aversie tegen een vrij simpel spel met weinig diepgang dat vooral op een hype lijkt te drijven.
Maar ik wil toch graag aanstippen hoe ik in de allerlaatste schoolweek mijn meest vastgegroeide leerlingen via dit spel in beweging heb zien komen. Op het stukje gevaar van onoplettendhrid in het verkeer na zijn dit toch echt wel de soort revoluties die mijn leerlingen nodig hebben om niet massaal diabetes type twee te ontwikkelen voor hun 35e.
Ik hoop dat we nog lang van dit soort vr/ar beweeg spellen mogen genieten!
Weinig diepgang wil ik niet zeggen, voor afgelopen dagen had ik weleens van Pokemon gehoord, voornamelijk wegzappen zodra het op TV kwam.

Door hype die bleef hangen toch in zitten lezen en uiteindelijk maar geïnstalleerd.

Ik heb sinds gisteren 17:00 en vanochtend 04:00 15 KM gelopen. (niet aan één stuk).

Maar een uur wandelen op zoek naar pokemons en op bezoek bij pokestops schiet zo voorbij.

Ik adviseer iedereen dan ook om iemand die overgewicht heeft of weinig beweegt Pokemon te proberen.

Tegen de tijd dat hype voorbij zijn zal men zich een stuk beter voelen.

Verder zijn er mogelijk nog andere positieve zaken voor je mentale gesteldheid.

http://www.hln.be/hln/nl/...ed-is-voor-je-brein.dhtml

Enige gevaar is dat men pokemon op niet veilige plekken stopt.

Ze zouden in het spel continue staren (wat ook verslavend is) moeten vervangen met biepjes... sneller biepjes naarmate je dichterbij komt, zodat je niet hoeft te kijken. En zodra een je een pokemon gaat vangen of een gym gaat betreden eerst een waarschuwing krijgt dat je op veilige plek moet gaan staan.

Met betrekking tot diabetes, er zijn tegenwoordig in Nederland ook tieners die het al hebben ontwikkeld.
Tegen de tijd dat hype voorbij zijn zal men zich een stuk beter voelen.
Om mensen dan slank te houden is bij het eindigen van de hype wel snel een tweede AR game nodig. Het is winst als de game mensen in beweging krijgt, maar dat in beweging blijven is bij afslanken meestal de grootste uitdaging. Maar een beloningssysteem als dit? Waarom niet? Ik ben benieuwd hoe zich dit ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door teacup op 25 juli 2024 08:50]

Toen ik veel berichten over Pokemon en pokemon opmerkingen en geintjes me er in ben gaan verdiepen, realiseerde ik me wel dat Pokemon de killer app is die AR nodig heeft.

AR app zoals Layar zat al standaard op veel telefoons een jaartje of 4 geleden.

Ik zelf en mensen die ik ken hebben het hooguit een keer uit nieuwsgierigheid aangeklikt. Maar niet iets wat je dagelijks gebruikt.

Verder zijn draagbare toepassingen zoals Google Glass er nog niet voor eindgebruiker.

Dus ik denk wel dat gezien omzet (en beurskoersstijging) die hier mee gemoeid is, dat investeerders en andere ontwikkelaars massaal op AR gaat storten.

Over een paar jaar zal markt volwassen zijn en dan koop je bij de kruidvat een bril/headset voor onder de 100 euro. Dit is pas het begin.

Stel je eens voor Battle Field 4 maar met je eigen straten als achtergrond ?

Het zal niet gaan vervelen.

Bovendien is het verslavend, betrapte mezelf erop dat ik in de auto stapte om naar een concentratie van pokestops bij een ziekenhuis dichtbij te rijden omdat me pokeballs op zijn en ik er niet voor betalen (wat goedkoper zou zijn).


Bedacht me vannacht toen ik aan het wandelen was (normaal tussen het werk door even gamen, nu wandelen... veel beter toch?) dat er een veel leuker en voor veel breder doelgroep game te verzinnen is dat Pokemon.
Mogelijk eens aankloppen bij Layar om idee te pitchen :)

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 25 juli 2024 08:50]

Als het beloningssysteem goed is opgezet kan een game ver komen. Dit biedt meer interactie dan het verzamelen van flippo's bij onze grootgrutter. De tijd moet gaan leren of dit uiteindelijk ook een hype is geworden. Maar je klinkt in ieder geval overtuigend enthousiast :), het maakt dus echt wel wat los.

Maar laat wat dat betreft vooral die andere AR games ook maar komen. Wat Pokemon Go hier bewijst is dat het maken van een AR game misschien wel eens laagdrempeliger kan zijn dan een full blown VR game met een compleet virtueel landschap en de bijbehorende hardwaredrempel.

Ook bewijst de game dat voor AR een geleidelijker groeipad bestaat. Eerst kan worden begonnen met smartphones, en de AR brillen haken aan zodra die zover zijn. VR heeft het wat dat betreft wat moeilijker in zijn startfase.
Och, ik ben een begin veertiger die pokemon niet kent. Weleens verhalen gehoord dat kinderen werden afgeperst en bedreigt omwille van pokemon maar dat was denk ik ook 15 jaar geleden.

Net met vrouwtje en zusje rondgelopen, voordat we het wisten was er 1,5 uur voorbij.

Maar ik moet wel iets opmerken, zit nu op level 9 en merk dat huidige beloningssysteem veel mensen zal doen afhaken.

We liepen met drie telefoons, zusje had ik net vanmiddag opgezet. Die kreeg om de 200 meter wel iets. Andere toestel level 6 dat was al een heel stuk minder en bij mij zag ik soms een kilometer niets.

Ook wat ik wel kreeg waren ratten/vogels waar ik er al tientallen van heb. Dus geen nieuwe.

Wat ook raar is dat afstand niet meer bij mijn level blijkt te werken. Normaal zie je 3 of 2 of 1 voetstap. In tegenstelling tot ik elders las dat elke stap 40 tot 50 meter is, merkte ik vannacht dat bij mij het 15 a 20 meter is.

Dus 20 stappen een andere kant oplopen en ik weet meteen of ik goed zit.

Maar nu dat niet meer werkt, en het altijd 3 voetstappen is, is het gewoon niet meer te doen.

Verder ontsnappen beestjes vaker, heb nu meerdere keren gehad dat ze meer dan 3 keer ontsnappen en laatste keer waren me ballen op.

Toen maar sneaky ballen gekocht, omdat me vrouw dat niet zal waarderen.

Anyway.... als beloningsysteem en "afstand" zo blijft of slechter gaat worden, zullen mensen afhaken voordat game in Nederland released is.

Ik denk niet dat mensen een jaar lang gaan rondlopen om collectie rond te krijgen.

En wat sportschool (en vechten) aangaat, sprak een ouder stelletje in een park die ook zaten te "jagen" en die boeiende het helemaal niet, het was voor hun eerder een leuke reden om buiten rond te huppelen.

Ik vraag me meteen af of het een hype was geweest indien ze dit in de winter hadden uitgebracht. Zie niet zoveel mensen met hun telefoon (en ouders die hun kinderen dat toestaan) om buiten met neerslag rond te huppelen.

Maar goed.... toen jij beloningssysteem schreef, kwam je akelig dichtbij het idee wat ik heb, van iets wat veel groter doelgroep dan pokemon zal bereiken.

Probleem is ook dat je niet achteraf dat systeem kan tunen, want afhakers komen niet terug, omdat mensen er zich niet van bewust zijn dat juist die beloning (en daarmee de hormonen die je hersenen aanmaken) verslavend is.
Ik raad Hardlopen met Evy aan. Kost 4 EUR. Binnen 12 weken ben je fit. Zo fit dat je 5 km aan 1 stuk in 30 minuten af kunt leggen. En dat bouw je stapsgewijs op.
Hardlopen kunnen mensen die te dik zijn niet.
Gewrichten en botdichtheid kan dat niet aan om maar te zwijgen van conditie. Recept voor blessures en langdurige revalidatie.
Overigens kraakbeen slijt veel sneller, bij minder en non-impact sporten heb je daar niet of nauwelijks last van.

Zoals veel IT'ers ben ik ook te dik, ik heb gewoon jaar abonnement genomen bij grote sportschool keten en dan drie keer per week met een maat een paar uur trainen elke keer met daarna een dag niet trainen (lichaam heeft ook rust nodig)

De eerste maand train je dan niet op uithouding of zware gewichten, maar zeer kort.

3 x 10 keer met krachttraining op 50% van je max.

5 minuten crosstrainer
10 minuten fietsen
10 minuten handfiets (zeker als je beeldscherm werk doet aan te raden.)

Na een maand ga je dat uitbouwen, zo loop je geen blessures of spierpijn op en begint je lichaam aan oefeningen te wennen maar belangrijker je mentale instellingen positief te worden, zeker als je gaat merken dat je meer energie er voor terug krijgt.

Overigens van hardlopen val je niet af, je verbrand namelijk ook spieren.
Interval training op crosstrainer, 20 seconden tegen je max 10 seconden rustig, verbrand je meer mee en na 12 weken houd je een kilo extra spiermassa aan over, met alleen hardlopen verlies je een halve kilo spiermassa, bovendien moet je het elke keer 2 keer zolang doen.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 25 juli 2024 08:50]

Ben zelf afgevallen dmv hardlopen. Je zegt je verbrand spieren. Ik heb het over vetverbranding. Het hangt er maar net van af hoe hoog je je hartslag zet. Spieren kreeg ik er in het begin opzeker meer door, dus praat aub geen onzin. Met hardlopen heb je ook gewoon interval training en daar is het beginner schema van Evy op gebouwd. In het begin loop je meer dan dat je rent. Het is dom om te denken dat iemand meteen voor het einddoel gaat. Dat bouw je rustig op!

Sportscholen zijn onzin, wat mij betreft scams. Het is niet de bedoeling dat al die mensen met die abonnementen komen opdraven. Je krijgt geen goede steun, je moet voor een jaar een abonnement nemen, of je bent zo 30+ € per maand kwijt. Bij die van mij tussen de 40 en 50. Ook de locaties zijn niet altijd even handig.
Jerie niet alle mensen zijn het zelfde.

De een heeft support/begeleiding/aanmoediging/motivatie en vooral kennis nodig.

De ander gaat zich weken verdiepen in wetenschappelijk onderbouwde artikelen.

https://www.fit.nl/afvallen/methode-vet-verbranden

Je wilt niet op basis van een instructies van een derde er achter komen dat je maanden tijd en energie hebt zitten verspillen terwijl je veel minder kwijt had hoeven te zijn indien je effectiever had aangepakt.

Verder vallen kosten wel mee hoor. Fit4free kan je al vanaf 10 euro per maand (ik meen 2 jaar contract) en Basicfit 18 euro per jaar (1 jaar contracT)

Je weet dat je eigen risico zorgverzekering € 385,- is?
Want als je fit bent, is je lichaam ook weerbaarder, dus je verdiend het zo terug. Maar los daarvan aan gezondheid (en lekker in je vel zitten) kan je geen prijskaartje hangen.

Met betrekking tot hardlopen ik heb jaren mogen revalideren, drie keer per week naar fysio en ik moest stoppen met voetballen (30 jaar geleden).

Hoge impact om af te vallen is gewoon niet verstandig, goed dat het voor jou heeft gewerkt, maar kans op blessures en beschadigingen (zeker als je wat ouder bent) liggen om de hoek. Bovendien verbrand je gewoon een stuk minder dan met b.v. een crosstrainer.

Maar het belangrijkst is bij sporten om iets te doen wat bij je past en wat je leuk vind, dat houd je vol. Dus rennen, fietsen door het bos, leuker en uitdagender dan in een sporthal op een apparaat staan.... ieder zijn ding.
Die kennis kun je inderdaad het beste van een professional halen, ipv zelf gaan experimenteren. Maar dat gaat je dan wel extra kosten. Het fijne bij Evy is dat je het ook van een professional haalt. Het is alleen niet op jouw maat gemaakt. Maar het is redelijk ruim, vooral de eerste cursus.

Ja, die sportscholen zijn goedkoop. Dat zijn ook vaak de sportscholen die in de rimboe zitten. Ze zitten niet op loopafstand. Je hebt een auto nodig om er te komen (heb ik niet, kan ik niet betalen, ook weinig behoefte aan). Ik heb ook geen zin om nog flink te gaan fietsen als ik net tot het gaatje ben gegaan in de sportschool. Dat is trouwens ook precies wanneer ik dus de blessures kreeg!!! Met rennen nog nooit gehad op een paar blaren na (tot ik eelt had opgebouwd). Dat is allemaal expres zo opgezet, zodat mensen niet komen opdagen, terwijl ze wel een abonnement hebben van 18 EUR per maand (en dus meer dan 200 per jaar). Het is dan te weinig om op te zeggen. Bovendien heeft men nog steeds 'dat goede voornemen'. Tenslotte heb je het hele probleem van fat shaming en schaamte. Men verdient aan die abonnementen van (depressieve) mensen die enthousiast er aan beginnen en er vervolgens niet heen gaan. Dat is ook de reden waarom het zo goedkoop is! Dus beste lezer, ga er alsjeblieft niet van uit dat jij een uitzondering bent op het business model. Dat jij wel gaat. Dat moet nog maar blijken!!

Ik heb ook bij een sportschool gezeten. Kostte me 35 EUR per maand, vrijwel geen begeleiding, enige voordeel was op loopafstand. In de randstad liggen de prijzen klaarblijkelijk hoger; bij de sportscholen op loopafstand liggen de kosten tussen de 40 en 50+ EUR per maand. Dat die sportscholen 'luxe' zijn en 'persoonlijke begeleiding' geven vermeld ik er niet bij omdat ik daar geen behoefte voor heb. Dat zijn extras die het te duur maken. Wens ik niet aan mee te betalen. Groepslessen en saunas heb ik ook niets mee. Tenslotte heb je altijd de onzekerheid dat je moet of wilt verhuizen en dan zit je met dit soort contracten in de maag.
Want als je fit bent, is je lichaam ook weerbaarder, dus je verdiend het zo terug. Maar los daarvan aan gezondheid (en lekker in je vel zitten) kan je geen prijskaartje hangen.
Dat is bij rennen ook zo. Conditietraining is een eitje bij rennen, en het eerste schema van Evy rol je automatisch in (je hoeft je alleen maar aan de instructies te houden). Je kunt zelfs rennen bij de sportschool. Ik denk niet dat jij de app uberhaupt hebt geprobeerd. Ik wil nog wel even delen dat ik sinds ik ren, minder slaap nodig heb. Dus de tijd verdien ik terug.

Ik kan me voorstellen dat je als oudere je vertrouwder voelt in een gesloten omgeving zoals een zwembad of een sportschool, maar ik zou mensen die jonger zijn (zit in m'n 30s) en die het niet al te breed hebben toch sterk afraden om zo'n jaarcontract af te sluiten. Al helemaal wanneer de drempels hoog liggen (hoge afstand van de sportschool). Dat maakt dit juist een uitstekende oplossing. Het fat shaming/schaamte probleem heb je bij rennen ook, maar het is ook een kwestie van negeren en jij bent uiteindelijk de overwinnaar die er mooier en gezonder uit komt.
Tenslotte heb je het hele probleem van fat shaming en schaamte. Men verdient aan die abonnementen van (depressieve) mensen die enthousiast er aan beginnen en er vervolgens niet heen gaan. Dat is ook de reden waarom het zo goedkoop is! Dus beste lezer, ga er alsjeblieft niet van uit dat jij een uitzondering bent op het business model. Dat jij wel gaat. Dat moet nog maar blijken!!
Wat is dit nu voor pessimisme ?

Als je je druk maakt om wat andere mensen denken dan heb je een heel ander probleem.

Als je gaat trainen doe je dat voor jezelf en dat je in het begin wilskracht en doorzettingsvermogen moet kweken is daaraan evident.

Als iemand zijn intentie al niet oprecht is, zullen sportschoolhouders zeer blij met hem/haar zijn. Maar dan kan je net zo goed niet trainen en gewoon pokemon gaan jagen.
Pessimisme? De harde realiteit voor veel mensen.
Als je je druk maakt om wat andere mensen denken dan heb je een heel ander probleem.
Je zult wel moeten in de maatschappij. De mens is een sociaal wezen, en oordeelt contact op het uiterlijk van mensen omdat dat makkelijk is.

Pokemom jagen zul je niet veel cardio mee doen, behalve de mensen die totaal niet bewegen. Die zullen er in het begin opzeker cardio mee doen. Maar dat effect zal al vrij snel verdwijnen. Samen met de hype. Want de kwaliteit van het spel is beneden de maat.
De maatschappij dat ben jezelf. Je bepaalt zelf welke mensen een rol in je leven spelen.

Maar dat derden kunnen bepalen hoe jij je voelt.....

Maar goed ik ben geen psycholoog, weet alleen dat behalve oordeel van degene(n) die je boterham betalen je niets moet aantrekken van anderen.

mbt pokemon en afvallen:

http://www.hulpbijafvalle...ewegen-en-vet-verbranden/
Overgewicht word voornamelijk veroorzaakt door te veel energie innemen, zonder dat te gebruiken.

Ja eetgewoontes speelt een grote rol, maar uiteindelijk komen mensen die te dik zijn in een vicieuze cirkel, waarbij het lichaam niet meer kan en mentale wilskracht er niet meer is.

Wandelen is een manier waarbij je energie verbrand, maar nog belangrijker in beweging komt.

Als iemand die niet meer gewend is dan wandeling van huis naar winkel om chips en andere ongezonde dingen te kopen en vervolgens door dit spel uren kan gaan wandelen, zal men langzaam maar zeker uit die vicieuze cirkel kunnen komen.

Mensen met overgewicht hebben vaak een onderliggende psychisch probleem wat oorzaak is.
Het is echter tegenwooordig ook veel makkelijker om overgewicht te krijgen, bij 80% van de artikelen in een supermarkt zijn suikers toegevoegt. Dat was vroeger wel anders.
Mensen zijn verslaafd aan suiker, zout.

Het is heel moeilijk om daar van af te komen.

Ik zelf zou het niet erg vinden als er een zout en suiker belasting komt, immers die middelen zorgen ook voor hogere ziektekosten.

Overigens ook van gewoon brood, fruit, groenten kan je dik worden, zolang je maar een positieve energie balans hebt komt het vet er vanzelf aan. (om maar te zwijgen over tijdstippen van eten en eten voor slapen gaan etc..)
Mensen zijn het (verslaafd aan suiker) , of zijn het gemaakt? Dat is de vraag.
Gemaakt....

Suiker bestond vroeger niet, ze gebruikte honing en druivensuikers.

Zout was in Romeinse tijd een betalingsmiddel.
maw; de voedselindustrie bewijst ons geen goede dienst.
Introductienatie begint bij kinderen.

Kijk maar eens naar wanneer McDonalds reclame uitgezonden worden en op wie ze zich richten.
Ik kan het me nog voorstellen ook, ik heb niks met Pokemon maar uit nieuwsgierigheid toch maar even geinstalleerd en moet zeggen... het heeft toch wel wat.

Maar vooral, als je het zelf een beetje speelt valt opeens op hoeveel anderen het ook (lijken te) spelen. Natuurlijk liep iedereen al veel met hun telefoon rond, maar nu vermoed ik steeds meer mensen van het spelen van Pokemon Go.

En dat voor een spel wat hier nog niet eens officieel uit is.

Toch moet ik zeggen dat ik niet enorm de behoefte heb om de hele tijd naar mijn telefoon starend rond te lopen. Wat ik dan ook weer raar vind om te zien als er groepjes vrienden rondlopen waarbij ze allemaal vooral naar hun scherpje staren.

Maar dat dit een enorm succes is mag nu al wel duidelijk zijn! (Nu nog hopen dat ze iets aan batterijverbruik en bugs kunnen doen, vaak dat mijn scherm niet meer reageert en dat ik het spel af moet sluiten en opnieuw opstarten)
Het leukste aan dit verhaal is dat je het raar vind om groepjes vrienden rond te zien lopen die continu op hun mobiel aan het kijken zijn. Ik weet namelijk nog goed dat we "vroeger" op het schoolplein in groepjes met onze Gameboys en Pokemon Red/Blue rondliepen en druk uitwisselden ;) Zelfde principe, andere hardware ;)
Whehe, njah... ik kom nog uit de generatie die voetbalde op straat enzo ;)

Nee, maar ik bedoel meer... het komt zo dubbel over. Aan de ene kant heel sociaal want met elkaar bezig met iets, maar aan de andere kant ook veel geen contact omdat iedereen naar zijn telefoon aan het kijken is ipv contact hebben met elkaar.
zelf kamp ik met overgewicht. Door dit spel heb ik in 4 dagen 65km gelopen. Aan de ene kant is het naar dat ik ver van de bewoonde wereld woon. Ik moet namelijk 7km lopen voor de eerste (en enige) pokestop. 4km lopen de andere kant op ontdekte ik een pokegym die zo afgelegen is dat ik hem al 4 dagen heb zonder concurrentie. Afijn, eerste twee dagen had ik natuurlijk blaren en ontzetten veel pijn tussen mijn benen waar ze tegen elkaar aan schuurde. Nu zijn de (bloed)blaren eelt geworden en voel ik ze niet meer, spierpijn loop ik met gemak doorheen en het schuren van mijn benen is ook minder geworden.

Mijn zus zei uit het niets (zonder dat ze wist dat ik veel liep) dat ik slanker leek. Dat is opmerkelijk want ze pest mij graag met mijn overgewicht. Ikzelf zie echter geen verschil hoor. Dat verwacht ik ook niet om eerlijk te zijn. Mijn eet patroon is overigens niet anders, ik heb nooit teveel gegeten, het was meer het stilzitten dat mij parten heeft gedaan.

Tja waarom comment ik dit eigenlijk? Ik weet het ook niet, ik heb de psychologische drang om mijn verhaal te vertellen aangezien ik veel alleen loop nu. Het is niet erg sociaal voor mij nog omdat ik zo afgelegen woon. Maargoed, ik ben me aan het voorbereiden op een 10km wandeling nu.

- So!eX
Ontzettend tof om te lezen! Fijn dat een spel zoiets met je weet te doen. Beweging is altijd goed en als je dat kan combineren met iets dat je leuk vindt en je ook gewoon doorzet: geweldig. :Y)

[Reactie gewijzigd door Luca op 25 juli 2024 08:50]

Anoniem: 55563 15 juli 2016 09:06
Nostalgie?? Dat hele Pokemon gebeuren is al van na mijn kindertijd en zo oud ben ik nog niet. Ik heb er helemaal niks mee en ben ook niet in de minste mate geïnteresseerd. Ik kan me die 10% ook echt niet voorstellen, al was het maar omdat de game nog niet officieel uit is en er een kleine kunstgreep nodig is om het aan de praat te krijgen. Dat gaat voor de meeste mensen al te ver. Ik vermoed dat hier een PR-machine aan het werk is die de game zoveel mogeljik in het nieuws wil brengen.

*edit*

38 offtopic, 58 ongewenst. Het modsysteem van tweakers is ook zwaar corrupt blijkt weer.. Mod maar helemaal weg dan. Gemotiveerd om nog wat bij te dragen aan deze discussie ben ik dus ook niet meer.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 55563 op 25 juli 2024 08:50]

Gisteren een moeder tegen gekomen die eigenlijk haar kind naar huis moest brengen omdat het bedtijd was. Maar ze wilde nog even afwachten dat de lure module voorbij was. Inmiddels ben ik bepaalde groepen zo vaak tegengekomen in centrum den bosch, dat er al meerdere whatsapp groepen zijn gemaakt. Jong, oud, single, moeders noem maar op, er spelen echt veel mensen pokemon go. Daarnaast leer je zo ook nieuwe mensen kennen!

Inmiddels kan ik pokemon go spelers zo herkennen op de manier dat ze kijken naar hun mobiel. Het is gewoon een hype en het is leuk (Subjectief). Mensen lopen nu dagelijks 5-10 km extra vanwege pokemon go. Behalve de gevaren van onoplettendheid (in het verkeer) is dit echt een revolutie. Ingress was al populair, maar pokemon go brengt het idee tot een grote knaller. Nu al populairder dan apps als tinder in Amerika. Binnen no-time verslaat dit alle apps qua populariteit.
Binnen no time is de hype weer voorbij omdat de game eigenlijk niet zo spannend is, pikt de media het niet meer op en staat dezelfde doelgroep weer open voor de eerstvolgende overhypte app.

Ik verwacht zelfs dat, juist vanwege de brede doelgroep, deze hype sneller voorbij zal zijn. Meestal zie je dat jongeren massaal iets laten vallen als oudere generaties het gaan gebruiken. (want: niet meer hip)
Nu is dit al het geval dus ik vermoed dat voornamelijk jongeren als eerste af zullen haken. Mogelijk dat de 20+ 30+ ers het langer vol zullen houden maar zodra de mainstream berichtgeving er over ophoud (wat allicht nu langer zal duren; timing is immers perfect want komkommertijd + schoolvakanties) zul je zien dat het aantal afhakers groot zal zijn.
Ja, daar hadden we het ook over met andere pokemon go spelers. Het is inderdaad een hype en natuurlijk zal er ook een moment komen dat het weer afneemt. Zo is het met elke populaire game op smartphones. Ik geef het zelf ook 2 maanden en dat groot aantal spelers het spel weer links laten liggen. Maar er zal altijd wel een kern aanwezig zijn die door blijven spelen.

Het is juist een leuk gezicht dat zo divers soorten mensen, allemaal op jacht gaan naar virtuele pokemons. Als er op een locatie een zeldzame pokemon is gevonden (zoals Gyarados) dan zie je masaal mensen die richting opgaan (omdat het via facebook-groepen en whatsapp groepen worden gecommuniceerd). Maar ook dat vaders met vragen komen of het nut heeft als zijn zoontje naast hem zit in de auto om pokemons te vangen. Geweldig!

Maar natuurlijk, het is revolutionair maar tegelijkertijd ook gewoon een simpel concept wat erg leuk werkt. We leven nu in een wereld waar we van hype naar hype gaan. Je kan verzuurd reageren op elke hype, negeren of meedoen. Ik doe ook niet mee met elke hype, maar dit is wel voor mij een leuke. Zolang het duurt :)
Ach ja, ieder z'n ding, en zolang je het zelf leuk vind, prima. Het is voor de makers iig leuk dat ze mee hebben dat de media het zo leuk oppikt vanwege komkommertijd. Kan mij alleen voorstellen dat men inmiddels een beetje 'app-hype' -moe is. En het helpt natuurlijk niet echt als je onder de voet gelopen wordt in grotere steden door GSM staarders. :P Alhoewel dat altijd een issue was (net als mensen die oversteken in een binnenstad -zonder te kijken uiteraard -waardoor je vol op je rem moet als automobilist terwijl ze je vervolgens niet eens opmerken) helpt dat bij de gehaaste mens natuurlijk niet echt qua acceptatie. :P
Niet eens.
McDonalds is een van de eerste grote partijen die aanhaakt, en ruil-functionaliteiten en meer realtime zaken zijn al ontdekt in de code.

Dit is denk ik pas het begin, en Niantic weet echt wel hoe, waar en waarom mensen dit soort games willen spelen.

Zelfs INgress draait nog hard.
Ja, het is een hype, net zoals Angry Birds dat was. Ook dat had een brede doelgroep en wist de hype toch wel jaar vast te houden. De echte piek-hype blijft inderdaad niet lang; de huismoeders e.d. zijn er snel klaar mee. Onder de jeugd en (nostalgische) gamers kan de hype nog wel even aanhouden, zeker zolang Niantec noemenswaardige content blijft toevoegen (PvP battles, Trading, nieuwe pokemon).
Gisteren zag ik nog voor mijn huis twee ouders (rond de 35-45) met hun twee dochters opzoek naar Pokemon (op de telefoon van de moeder en vader). Ze hadden het erg gezellig. Het spel is dus niet alleen voor de 15 jarige zoals veel mensen denken.
Anoniem: 525224 @FireBladeX15 juli 2016 10:14
Ik ben zelf, hoe erg ik het stiekem vind, wel van de Pokemon scene geweest.. en dit spel.. is helaas 99,9% hype.
Alleen maar een paar dagen 'gespeeld' om erachter te komen, wat nu het spel element van Pokemon Go was.
Het 'spel element' is zo bedroevend eenvoudig gemaakt, dat het echt niet meer is dan een pokemon jasje over de Ingress module heen.
Ze hebben nog heel snel ervoor gezorgd, dat je een ander kleur petje kon kiezen, zodat mensen het gevoel hadden dat het hun ding was.

Het concept vind ik geweldig. Je kan daadwerkelijk de originele Pokemon serie gaan naspelen. Alleen op dit moment lijkt het heel erg op een easy-money-grab actie vooralsnog.
Angry Birds komt erbij in de buurt. De technologie/engines waren d'r en het is gewoon een glimmend kleurtje daarover heen.
Angry Birds is altijd mijn voorbeeld van hoe eenvoudig een hype belachelijk commercieel succesvol kan zijn. Het verschil zijnde dat Angry Birds nog een spel was.

Een paar grotere gameplay element toevoegen en ik zou in zijn. Dit verwacht ik niet.. Waarom zouden ze met zo'n succes?
Ik verwacht dat dit eigenlijk het begin is. Ik ben overtuigd dat de aantal features nog uitgebreider zullen zijn maar dat nu Niantic zijn handen vol heeft om een stabiele versie uit te brengen (een ook de connectie met de servers stabiliseert). Nu nog stel het niets voor, daar heb je gelijk in.

Ik denk ook dat de grootste valkuil van pokemon go is dat mensen gaan afhanken voordat alle features beschikbaar komen. Dat zou wel jammer zijn. Maar goed, het zou ook niet gezond zijn als z'n enorme hype te lang zou duren! :D
Ach ik weet niet, ik denk dat de meeste spelers wel weten dat ze bezig zijn met features zoals trading en battlen tegen andere spelers. Dat is natuurlijk wel de kracht van pokemon en dat kunnen ze gewoon niet niet implementeren.

Ik vind het overigens prima als ze eerst focussen op de serverstabiliteit en optimalisaties ter behoeve van accuduur, voorlopig vermaak ik me nog prima met gewoon rondlopen en pokemon vangen.
Wat mij vooral opvalt is dat het lijkt alsof de meeste mensen die niet hardcore gamer zijn, vooral spelen om de Pokemon te vangen. Ze lijken weinig bezig te zijn met de battles, met het veroveren van gebied enzo. De game achter de game.

Dat is wel een opvallend verschil met Ingress, waar het moeilijker was om mensen hooked te krijgen, maar als ze speelden, ze wel heel erg bezig waren met het veroveren van gebied, leggen van velden en dergelijke
Het is ook nog beetje ingewikkeld. Pokemons vangen en langs pokestops gaan is best simpel. Maar bijvoorbeeld een gym overnemen is wat complexer en vergt ook een sterke pokemon... die vooral fanatiekelingen hebben. Nu al ben ik spelers tegengekomen van level 23 met 1400+ CP pokemons... daar kan je niets tegen op... zeker niet als je onder level <20 zit. Gemiddelde gamer die ik nu tegenkom zit rond de level 8 t/m 15. De fanatiekelingen/hardcore gamers rond de 20.
Het helpt ook niet dat er niks uitgelegd wordt. Ik ben zelf niet fanatiek en heb geen pokémon ervaring, maar ik ben op zijn minst wel mijn hele leven al gamer dus snap concepten misschien wat vlotter dan nog meer casual speler. Maar clubs aanvallen? Het duurde even voor ik zelfs doorhad dat je op het scherm moet tikken om aan te vallen. Toen had ik eindelijk een pokémon verslagen, komt er gelijk een achter aan? Ik geloof dat je zelf ook meerdere pokémons in een roster kon selecteren, maar als je niet veel speelt dan heb je in het begin echt niet genoeg sterke pokémons om kans te maken. En inderdaad, nu ik een paar pokémons met een paar honderd CP heb verzameld zijn de meeste clubs bezet door 1000+ pokémons waar het ook weer nul komma nul zin heeft om ze aan te vallen.

Wat dat betreft vind ik het minder dan Ingress. In Ingress kon je als beginnende speler best een portal mollen, ook al was die helemaal max level en zwaar beschermd. Het koste je dan waarschijnlijk wel je volledige voorraad aan items, maar je kon hem wel down krijgen. Ik ben benieuwd of bij Pokémon het wellicht gewoon een kwestie is van wat langer doorspelen zodat er niet meer zo'n groot verschil is tussen de fanatiekelingen en de wat rustigere spelers, of dat er altijd zo'n gat zal blijven. Voor nu is het in ieder geval al leuk om pokémons te verzamelen en ze langzaam te trainen en evolven waar mogelijk.
Ik denk zelf dat dat gat enkel groter zal worden, want de fanatieke spelers zullen alleen maar een grotere levelgap vormen met de casual spelers en dus ook sterkere pokemon tegenkomen en hebben en kunnen levelen.

Zelf zie ik dat niet echt als een probleem, maar begrijp dat dat voor casual spelers het wel moeilijker maakt omdat ze niet echt kunnen meedoen met gyms aanvallen.

Overigens hier nog een belangrijke tip om te levelen:
verzamel eerst HEEL ERG VEEL pokemon en pokemon candy.
Ga vervolgens (als je een week lang pokemon en candy hebt verzameld) thuis zitten, activeer een lucky egg en ga ALLES maar dan ook ALLES wat je kan evolueren met de goedkoopste evolutie (dus pidgey -> pidgeotto niet pidgeotto -> pidgeot). Je krijgt 500xp per evolutie en met lucky egg dus 1000xp. Kun je zo heel wat levels erbij krijgen als je dat doet!
Dat hangt er vanaf of er een maximum level is en hoe vlot je die bereikt. Als er geen cap is dan heb je gelijk. Bij Ingress had je dat wel en was het dus niet zo heel moeilijk om als nieuwe speler bij te komen (al werd de cap op een gegeven moment verhoogd waardoor het weer meer moeite ging kosten). Oneindige levels is op zich goed voor het blijven spelen, maar het zorgt er ook voor dat het voor nieuwe spelers schier onmogelijk wordt om nog op hoog niveau mee te gaan spelen. Ik denk dat Pokémon Go ook geen oneindige levels nodig heeft, zelfs als je op max level zit zul je toch lang bezig zijn voor je alle pokémons gevonden en evolved hebt en zo.
Maar in ingress was alles boven level 8 gelijk. Hier lijkt dat niet zo te zijn
True, maar als ik kijk dat ik na nog geen week spelen al op level 18 zit dan vrees ik dat je die eventuele levelcap toch wel vrij snel zou kunnen behalen.
Oké stel dat de (trainer) level cap op 100 ligt, en uiteraard moet je wel meer en meer XP vergaren om verder te levelen, dan denk ik alsnog dat je binnen 3 maanden actief spelen op lvl 100 moet kunnen zitten.. Niks mis mee op zich, vraag me dan alleen wel af hoe het met de pokemon zit. Als die ook een cp cap hebben die ze kunnen bereiken maakt dat het mijns inziens wel een stuk minder leuk. Als het steeds moeilijker wordt echter om te levelen en je steeds minder returns krijgt van levelen dan zou ik het wel prima vinden. Kun je toch nog beloond worden voor verder spelen ipv een volle rugtas met pokemon die allemaal op het max lvl zitten en je niet sterker kunt maken.
Beste zou inderdaad zijn als de levels op een gegeven moment inderdaad zoveel extra XP kosten dat je bijvoorbeeld 10 keer zo lang moet spelen om level 80 te worden ten opzichte van level 70, terwijl het verschil in combat power niet zo groot is dat die level 70 geen kans maakt tegen jouw pokemons. Dan loont het wel om door te spelen, zonder dat de oudgediende fanatiekelingen compleet onverslaanbaar zijn en standaard alle clubs bezet houden.

Verder hoop ik dat Niantic flink door blijft ontwikkelen. Er zijn nog een heleboel leuke features te verzinnen waar ze de game mee uit zouden kunnen breiden. Het zou me eigenlijk ook wel een beetje verbazen als ze dat niet doen want deze game gaat denk ik echt een enorme cashcow worden. Als je dan niks meer er aan doet waardoor mensen verveeld raken en wat anders gaan spelen dan schiet je jezelf in je financiële voet.
Je kan makkelijk als level 10 al 1000+ aan. Het feit dat je altijd 6 pokemon kan gebruiken ook al zit er maar 1 pokemon in maakt het makkelijk om gyms te verslaan. Zeker als je ook nog eens het type pokemon kan counteren. Dit is ook de strategie van nyantic zodat je bezig blijft met attacken/defenden van gyms elke dag.
Uhm ingress kent bijna niemand en ik vondt t toen niks dat pokemons vangen voegt ook wat toe aan t spel
Heb je al eens naar buiten gekeken en even voor de lol geteld hoeveel mensen je achter hun telefoon aan ziet lopen... en dan "zoekende"... ik kan je vertellen, in het niemandsgat waar ik woon, dan zijn dat er best veel :P

Ik denk dat die 10% helemaal niet zo raar is...
Vandaag zag ik ook mijn eerste groep bij de metro! Maar toen ik beter keek zag ik vier andere groepjes! Dus 10% kan best...

Misschien wordt het net zo groot als Flippo's! :+
Misschien wordt het net zo groot als Flippo's! :+

Daar zijn ook mensen aan overleden.
Ach, bij de nijmeegse vierdaagse zijn ook mensen overleden.
Bij voetbalwedstrijden/rellen zullen ook wel mensen overleden zijn.
Bij paardensport zal ook wel eens iemand doodgetrapt zijn.
Mantadoors van stierenvechten zijn ook wel eens overleden.
Fietsers/automobilisten/motorbestuurders zijn ook wel eens overleden.

Iedere activiteit/hobby zorgt wel voor doden, en dat argument heeft dan ook 0,0 waarde. Er overlijden zelfs mensen aan gewoonweg eten, en dat is iets wat we wel MOETEN doen om te kunnen voortbestaan dus tja...
Ha ha ha... ik zie het al voor me op iemand's grafsteen:

"Hij leefde voor de flippo en hij stierf voor de flippo."

Leuk om te vertellen op feestjes: "Oh... wat erg? Waar is uw man aan overleden?" Antwoord: "Aan de flippo's"

P.S. De eerste randdebiel die ik met zijn lulijzer in mijn tuin mijn begonia's plat trapt vanwege die Pokémon trap ik onder de zoden en mag tot in de eeuwigheid dienen als Pokon voor hetzelfde gras. }>
Ik zie al 10 jaar mensen buiten achter hun telefoon aanlopen. Hoe zie je het verschil?
Ze lopen ook in zichzelf te praten, bv: "Weer uit zijn balletje ontsnapt" of "jaaa, daaaar istie" en "yes, hebbezz" ;)
Anoniem: 382732 @jwal15 juli 2016 09:45
De manier waarop men loopt en hun smartphone gebruiken....
En die zijn niet aan het geocachen?
Hoe groot is de kans sinds deze week dat zo'n lemming daadwerkelijk aan het geocachen is, ipv pokemon?

Ik denk overigens dat je het verschil heel goed kan zien, omdat het toch een soort van augmented reality is? Spelers bewegen hun telefoon dan als een soort van viewport voor hun neus. Geochachers, of iemand die de weg aan het zoeken is met gps, gebruikt de telefoon als een 2d kaart.
Meeste mensen gebruiken de augmented reality niet omdat het veel makkelijker is zonder en minder batterij verbruikt.

[Reactie gewijzigd door Zigiz op 25 juli 2024 08:50]

Inderdaad, die kunstgreep staat op veel sites al uitgebreid uitgelegd en zeker voor android apparaten is het heel eenvoudig. (het staat zelf met stappenplan op sites als RTL nieuws...)

Daarnaast gaat dit alleen om mensen van 18 jaar en ouder... terwijl ik ook genoeg jongere mensen zie spelen dus... ja de hype is er wel degelijk nu. Hoelang het aanhoud is een andere vraag.
Ik vond die 10% zelfs laag :+
Ik geloof ook niet dat het 10% is. We hebben 17 miljoen Nederlanders, ik schat in 14miljoen nederlanders ouder dan 18 en daarvan 10% zou betekenen dat 1,3 miljoen nederlanders dit spelen en straks als de game officieel uit is 2,5 miljoen (19%).

Ja er spelen veel mensen en ja er staan soms wel tientallen cq honderden mensen bij elkaar maar ik geloof noof nooit dat het er dus honderdduizenden cq meer dan een miljoen bij elkaar zijn.
Ik denk dat je je daar aardig in vergist. Dit onderzoek heeft het over hoeveel mensen boven de 18 die het hebben geprobeerd, dus ook mensen die dus helemaal niet op straat spelen en ook mensen die het misschien 1-2 keer bekeken hebben. Daarnaast is 60% daarvan of te wel 6% van alle mensen boven de 18 die aangeven dat ze ervoor speciaal zijn gaan wandelen (ca 750.000 mensen) dat zijn toch al hele andere aantallen, maar kijk gewoon om je heen en je ziet al vrij snel mensen spelen zelf in kleine dorpen, dus dat het momenteel een rage is is wel duidelijk. Hoe lang het aan gaat houden is echter de vraag.
Nederland is groter dan je denkt he, als er op elke plek een paar honderd man bij elkaar staan zit je zo op die aantallen. Of dacht jij dat die miljoen mensen allemaal op hetzelfde plein gingen staan?
Ik kan me die 10% ook echt niet voorstellen, al was het maar omdat de game nog niet officieel uit is en er een kleine kunstgreep nodig is om het aan de praat te krijgen.
Ik vond 10% juist erg laag. Tijdens het reizen met het OV zie ik veel mensen PGo spelen, maar ook bij mij in het dorp zelf lopen er hele groepen jongeren (overigens ook een aantal ouderen) over straat met telefoons en powerbanks in de handen.
Dat gaat voor de meeste mensen al te ver.
Dit valt echt reuze mee. Mensen die absoluut geen verstand hebben van techniek krijgen een simpele guide voorgeschoteld of mensen in hun omgeving regelen het wel even voor ze!
Daarbij, installeren via de mirror is bijna hetzelfde als via de Play Store. Je moet alleen onbekende bronnen toestaan, dat is alles. Ik was verbaasd hoe simpel het ging, had verwacht dat het lastiger zou zijn om een apk te installeren :+
Tis geen apple hoor
Daarbij, installeren via de mirror is bijna hetzelfde als via de Play Store. Je moet alleen onbekende bronnen toestaan, dat is alles. Ik was verbaasd hoe simpel het ging, had verwacht dat het lastiger zou zijn om een apk te installeren :+
En als je probeert een APK te installeren zonder dat die optie voor onbekende bronnen is ingeschakeld, stuurt Android je zelf naar het juiste menu om de instelling te wijzigen :) Zelfs m'n moeder zou dit kunnen ;)
Die 10% ga je wel anders over denken als je zelfs in een klein dorp het centrum vol ziet staan met mensen ;)
Een plein vol is meestal nog altijd bij lange na geen 10%. Ook niet in een klein dorp.
Maar als je een plein vol ziet staan betekent het ook niet dat iedereen die speelt daar op dat exacte moment aanwezig is. Sterker nog, vaak is dit maar een klein aandeel van het totaal. Ik speel het bijvoorbeeld ook, maar ik speel voornamelijk vanuit huis en kantoor met af en toe een wandeling tussendoor.
Je komt een beetje zuur over.
Hier lopen mensen zelf het bedrijf in om te zoeken. Blijkbaar zit er iets bijzonders.
Anoniem: 112442 @Sosua15 juli 2016 09:41
Je komt een beetje zuur over.
Hier lopen mensen zelf het bedrijf in om te zoeken. Blijkbaar zit er iets bijzonders.
Mogelijk dat er bij je bedrijf iemand is die Ingress speelt of speelde. En bij je bedrijf een portal heeft neergezet. Ingress portals zijn ook Pokemon Pokestops..
Je kunt dat zien op: https://www.ingress.com/intel

Als je er last van hebt:
People Have Discovered How To Remove Troublesome PokeStops And Gyms From ‘Pokemon Go’
Bedankt voor de tip, twee ziekenhuizen bij mij in de buurt zijn beide een gym en de ene heeft 3 pokestops en de anders zelfs 6! Echt te zot voor woorden hoeveel pokemon spelers daar lopen die er niets te zoeken hebben
Blijkbaar hebben ze er wel wat te zoeken dus ;)
Dit schijnt het officiele meldpunt te zijn (meest officiele wat ik tot nu toe gevonden heb): https://support.pokemongo...new?ticket_form_id=319928
het toevoegen van stops in Ingress...is helaas al een tijdje terug geschrapt.....dus helaas ook niet via die weg een pokestop toe te voegen.....vooralsnog is het gewoon niet mogelijk er een toe te voegen!
Schijnbaar zijn er veel mensen die die kunstgreep voor elkaar hebben gekregen. Een aantal dagen geleden waren er ruim 100 man op het winkelcentrum bij mij in de buurt om pokemon te spelen.

Ikzelf heb de eerste pokemon op de gameboy grijs gespeeld achterin de auto en vind als je de nostalgie niet meetelt bij dit spel, het heel weinig om handen heeft.
Zoals hierboven al gemeld, er zijn ontzettend veel mensen op pad die het spelen. Hier in Eindhoven zijn er echt honderden mensen op de been iedere dag.

Je hebt Pokéstops bij bijvoorbeeld parken, dit zijn plekken waar je iedere 5 minuten gratis spulletjes krijgt. Je kunt dan ook nog een module in die Pokéstop plaatsen welke meer Pokémon aantrekt. Ga daar maar eens bij staan, staan binnen no-time tientallen mensen omheen. Een maat van mij woont in Amsterdam, in het Vondelpark is het een gekkenhuis.

Al mijn vrienden spelen het, zowel jongens als meisjes. Zelfs de mensen die telefoonspelletjes kut vinden lopen nu met Pokémon Go rond omdat het hun jeugd is. Ik ben 27 en mijn vrienden allemaal een 25-28.
Het is wel zeker nostalgie.
de eerste aflevering van pokemon airde op 1 april 1997.
Ik zelf was toen 8, en heb het èchte pokemon verhaal dus volledig meegemaakt (niet de slappe spinoffs die erna volgden). Nu bijna 20 jaar later vind ik het leuk om het op een andere manier nogmaals te beleven. 20 Jaar later is wel degelijk nostalgie. Of wil je zeggen dat Quake 3, Half-life en (final) Doom niet nostalgisch zijn om te spelen (of als je meer van de consoles bent; mariokart64)?

Natuurlijk de NES-games etc. zijn nog ouder, maar dat ontneemt niet dat iets van 20 jaar geleden niet nostalgisch is!

(maar even kort door de bocht gerekend, je bent kind tot je 16e. dat betekend dat je nu dus minimaal 36 jaar bent?)

[Reactie gewijzigd door un1ty op 25 juli 2024 08:50]

Het werkt.
Ik zie er al zoveel lopen die zo'n cavia zoeken, en ik heb al een paar zoekers uit mijn tuin moeten 'verwijderen', en heb al 2 fietsers gehad die hardhandig de onderkant van mijn auto wilden bekijken. :)

Goed dat er tenminste nog een achter het stuur oplet in het verkeer.
Het spel is nu ongeveer 20 jaar oud dus reken maar uit :P 20 jaar geleden is nostalgie :)

SNES en N64 is ook een retroconsole.
Alles komt weer terug, de Spice Girls, de Ninja Turtles, Teletubbies...en binnenkort kunnen we flippo's, tamagotchi's en Johnny Bravo weer verwachten.
"Ik speel het niet, dus het zal wel niet waar zijn, alles is nep en niet te vertrouwen!"

Kom op zeg, loop eens over straat! Massa's aan mensen onder alle leeftijden die bij Pokéstops en Gyms naar hun telefoon staan te staren. Bedrijven hebben het over overlast, het staat in kranten, komt langs in het nieuws...
Sorry hoor, maar als je vermoed dat dit niet klopt, dan leef je echt onder een Geodude :P
"Kan me er niks bij voorstellen".

Dat is toch gewoon lulkoek? Alsof er niks is wat jij ontzettend leuk vind en waar je totaal niet de enige in bent?
Voetbal/Battlefield/Karten noem iets.
Misschien eens naar buiten gaan, ipv je eigen aannamen rondspuien. Eergisteren was ik in de avond in Utrecht, zeker rond de 100 mensen gezien die het speelde.
Ik heb nooit iets met Pokemon gehad maar ik heb wel diep respect waarop het nu in de markt wordt gezet. Over creëren van een vraag gesproken, dit is de ultieme natte droom van iedere marketeer!

En inderdaad, ik zie ook al regelmatig mensen met de telefoon in de hand rondlopen, al zijn het in Amsterdam ook veel toeristen (dus of die nu ook met die Pokemon in de weer zijn..).

Nu is het een hype, maar ik verwacht dat de makers in staat zullen zijn om de aandacht vast te houden. Wordt het kouder? Dan verzinnen ze wel plaatsen waar het wel warm is of waar je warm van wordt. Ik denk dat dit nu wel de kick-off is voor het grote publiek voor games waar werkelijkheid en fictie door elkaar gaan lopen. Wenselijk? Geen idee. Leuk? Ja! :P

[Edit: Typo]

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 287804 op 25 juli 2024 08:50]

Ik ga hiermee volledig met je mee. Ineens lees ik overal deze Pokemon hype. Telegraaf, Tweakers, de Nijmeegse 4daagse is voorbereid op etc etc. Schiet mij maar lek hoor.

Lijkt wel alsof de wereld zijn verstand aan het verliezen is.
Ik snap het ook niet, dacht dat het van de afgelopen 10 jaar was voor kleine kinderen. Dan kunnen de spelers die aangeven 'nostalgie' te voelen niet ouder zijn dan 20 á 25 ofzo? Ik heb het iig volledig gemist, en snap niet hoe volwassen mensen vanwege een spelletje ineens in sommige gevallen zulk onverantwoordelijk gedrag kunnen vertonen. Begrijp me niet verkeerd: het zal met het gros wel meevallen, maar er zijn al mensen een ravijn ingestort, onder auto's gelopen, op het spoor gelopen (gelukkig niets gebeurd, maar wát dom)..... verantwoordelijk gedrag is soms veer te zoeken.

Daarnaast ben je toch inmiddels een stuk ouder geworden? Hoe val je dan voor een game die wederom met dezelfde kinderfantasie karakters komt?

Ik kom uit de tijd dat knikkeren weer helemaal in was. Het is echt niet zo dat ik ineens helemaal wild ga als iemand nu een netje 'oliebonken' voor m'n neus zou zetten? Laat staan als ik ze virtueel moet gaan 'verzamelen'.

Ik snap het gewoon echt niet. En wij maar lachen dat half azie helemaal verslingerd was aan de tamagotchis....nu lopen we als lemmings rond :+ (Over nostalgie gesproken.....)
Oh de tamagotchi zal ook wel terugkomen hoor, wees maar niet bang :)
Hoe kan je niet snappen dat mensen onverantwoordelijk gedrag tonen? Dat doen mensen al sinds het begin der tijden. Ongelukken hoe dom ook gebeurde ook zonder PokemonGO al.

Juist doordat we inmiddels ouder zijn geworden heeft het een nostalgie waarde. Toen ik een kleine 18 jaar geleden begon met het spelen van Pokemon blue en red fantaseerde ik als kind al dat pokemon in de echte wereld zaten. PokemonGO brengt een fantasie van veel naar de werkelijkheid (in hoeverre agmented reality echt is).

Het spijt me dat je het niet snapt. Ik zou zeggen installeer die APK eens en geef het een poging, wie weet. Snap je het daarna misschien wel.
Ik voorspel dan ook dat er binnen korte tijd een Teletubbies augmented reality game komt, die hebben nu wel gezien dat de nostalgie markt groot is.
IK HAAT SMURFEN!
Of je komt een keertje buiten en ziet zelf dat het écht een gekte is?
Een collega vertelde me dat er meer zoektermen naar pokemon go zijn dan porno ... iedere website verteld ook hoe het moet ... dus zo'n kunstgreep is het niet.
Zou je denken, totdat je om 8 uur in de avond even een rondje over de Boulevard doet en de boulevard volstaat met mensen en auto's om Pokemons te vangen!
Om je een idee te geven te vergelijken met een andere hype van recentelijk.

Overwatch, enorm populair onder gamers en zeer groot marketing budget. Reddit subscribers laat zien dat ze 500k gehaald hebben in een paar maanden tijd.

Tot vorige week wist 90% van de spelers nu niet eens dat pokemongo uit zou komen. In 1 week tijd zit het subscribers aantal al op 530k. Door de lage drempel van dit spel om in te stappen zal dit nog veel groter worden.
Ben je buiten geweest afgelopen dagen? Ik kom letterlijk hordes met mensen tegen die allemaal pokemon spelen er speciaal tijdens de lunch op uit trekken over het bedrijven terrein. Als ik door de stad fiets/rij zie ik zoveel mensen op die specifieke manier op hun telefoon kijken. Ik heb collega's die door het pand rennen om de pokemon die aan de andere kant zit te vangen. Mijn vader (dik in de 50) die me s'avonds appt, "best lastig, zo'n pokemon vangen"

Dit is geen PR machine, dit is misschien wel de grootste hype ooit
Anoniem: 298195 @AudiSub15 juli 2016 12:16
Lekker hoor mensen over 1 kam scheren met een ongefundeerde mening. Zegt meer over jou IQ :) :)
Dank je, ik ben 24, heb een fulltime baan, hoger opgeleid en hou zo wel van lezen als gamen. Laat me lekker plezier hebben zo als ik dat wil. Dat jij nou denkt dat gamen te kinderachtig is, is jouw mening. Ik vermaak me er prima mee. Gamen en lezen zijn jezelf in een andere werkelijkheid storten, dus wat dat betreft ook nog erg vergelijkbaar.
Ik denk niet dat een spelletje spelen kinderachtig is, de wijze waarop dit spel gespeeld wordt duidt echter op hysterie.
Mischien vinden de mensen het wel gewoon leuk om te spelen , Of het nu een hype is of niet .Dat staat los van IQ of existentiële crisis .
Uw woordenschat is met het lezen van boeken uitstekend. Qua analyse en sociale competenties (zoals inlevingsvermogen) zie ik veel ruimte voor verbetering.
Voor analytisch vermogen adviseer ik u om meer te gamen en voor sociale kwaliteiten adviseer ik u om eens uit uw 'confort zone' te stappen en eens met een hype mee te doen.
Met een cynische toon participeren is altijd nog socialer/vermakelijker/gezonder dan het schelden uit uw leesfauteuil. :)
Leg eens uit wat er zo zinvol is aan een boekje lezen dan?
Buiten zijn, lichaamsbeweging en interactie met anderen schijnen niet slecht te zijn voor mensen. Sterker, het is een indicatie dat je juist wel een zinvolle invulling van je tijd hebt...

Tsja, sommige mensen vinden het fijner om in eenzaamheid een romannetje te gaan lezen. Om ze daar nu meteen op af te rekenen en te beledigen is natuurlijk compleet van de pot gerukt.
Jij snapt kennelijk het concept van een hobby niet? Als je denkt dat alles dat je doet in het leven zinvol moet zijn, weet ik wel wie hier de existentiële crisis heeft.
Gamen is een hobby, en deze game is een hype. De twee sluiten elkaar niet uit.
Het is niet per definitie "meedoen met de massa". Dat is het pas op het moment dat je besluit "iedereen doet het, laat ik 't ook maar spelen". Ik kan je garanderen dat het merendeel besloot het te gaan spelen omdat het ze een leuke game leek, niet omdat de rest van de straat het ook doet en ze er bij willen horen.
Ligt volledig aan het boek.

Door Pokemon komen mensen meer buiten en bewegen ze meer, ook wat waard.
Door Pokemon heb ik afgelopen dagen meer vriendelijke begroetingen en gesprekken gehad met wildvreemden dan in jaren, het verbroederd, Ook wat waard

[Reactie gewijzigd door FabianMengerink op 25 juli 2024 08:50]

Dat percentage van 10% vind ik best wel hoog, maar geeft wel aan dat dit spel de 'zomerhit' van 2016 is. De populariteit zal ook nog wel even aanhouden.

Een paar jaar geleden had je Angry Birds en Farmville, Pokemon Go lijkt het stokje daar van over te nemen.

Aan de andere kant, zelf heb ik het nog niet gespeeld, maar ik krijg de indruk dat spelen, en zeker 'competitief' spelen, best wel tijdrovend is. En het heeft een redelijk hoge drempel: De AR is een geinig element, maar betekent wel dat je de deur uit moet. Leuk in de zomer, maar in het najaar en winter wordt dat al minder.

Wat dat betreft zou ik het ijzer smeden als het heet is, als Niantic zijnde: zo snel mogelijk officieel uitrollen in zoveel mogelijk landen, zolang het nog zomer is!
Het is ook nogal misleidend, de titel van het artikel is "10 procent van de Nederlands" terwijl als je het artikel leest het 10% van de Nederlands boven de 18 is. Dat scheelt toch wel wat, zo'n 3,5 miljoen mensen.

[Reactie gewijzigd door lepel op 25 juli 2024 08:50]

Het interessante is dat de game vooral op kinderen gericht is. Is het percentage onder de 18 nog groter?
Het lijkt wellicht een game gericht op kinderen maar Nintendo weet heel goed dat er al jaren gevraagd wordt om bijv. een Pokemon MMORPG en dit is dan meestal door mensen in de 20. Ik denk dat zij heel goed wisten dat dit een potentieel succes zou zijn bij twintigers die opgegroeid zijn met de originele serie.

Verder is de groep onder de 18 moeilijk in te schatten door het feit dat daar minder mensen een telefoon hebben, en omdat door de jongere leeftijd het wellicht niet lukt om de game via de huidige omwegen te installeren.
Plus natuurlijk dat de die telefoons op naam van hun ouders staan, kinderen kunnen geen abonnement of Store account hebben.
Denk dat het percentage tussen 10-18 jaar oud nog veel hoger is.
Ik heb verder ook nog veel mensen onder de 18 het spel zien spelen. Maar denk wel dat die groep kleiner is. Vooral onder 12 zal het aantal smartphones een stuk lager zijn.

Ik vindt het juist goed dat het onderzoek juist voor mensen boven 18 is gedaan. Geeft aan dat het vooral volwassenen zijn die het spelen!
En ik verwacht dat van de groep 65+ er ook maar weinig mensen zijn die het spelen. Die heb ik zelf nog niet met het spel gezien in ieder geval.
De AR is een geinig element, maar betekent wel dat je de deur uit moet. Leuk in de zomer, maar in het najaar en winter wordt dat al minder.
Absoluut, ik ben dan ook benieuwd hoe dit spel zich gaat ontwikkelen als de herfst aanbreekt (of is deze al aangebroken? :? ).

Ik verwacht dat de massa zich hier na een tijdje wel vanaf haalt, maar dat er nog zeker wel diehards overblijven die willen blijven vangen, gyms willen pakken en de standaard rondjes Pokestops blijven lopen.
Als je de mensen die nu al mega hoog level zijn wil bijbenen moet je wel gaan cheaten. Aka, je GPS spoofen om te doen alsof je ergens bent waar je niet bent. Anders is het nagenoeg onmogelijk om mee te komen. Geloof me, ik heb het geprobeerd. Maar er zijn mensen die in pak hem beet 2 dagen meer de tijd. Pokemon hebben van CP (combat power) 2000 of hoger. Mijn hoogste is 800.
Ingress behield zijn (kleine) spelerbasis toch ook door de jaren heen?
speel het zelf niet, maar vind het intrigerend om te zien hoe snel tegenwoordig zon hype wereldwijd vorm kan krijgen. Het is echt intrigerend om te zien wat voor kuddedieren we toch nog zijn (bedoel ik niet in heel negatieve zin).

Maar, ook leuk om te zien dat mensen weer naar buiten gaan, speciaal hiervoor.
Vakantie? En dan kan zoiets gruwelijk snel gaan.

Ik vind het altijd ook zo gek als mensen te pas en te onpas het woord hype gaan gebruiken. Gek dat we uiteindelijk net mensen blijken te zijn.

Ik vind het een hype om hypes te constateren.
te pas te onpas? Zou kunnen.
Maar in dit geval is er duidelijk sprake van een hype. 10% gebruikers nog voordat het spel uit is in NL.
Hele wereld wordt overspoeld met pokemon go nieuws en filmpjes.

Misschien wordt het te pas en te onpas gebruikt in andere gevallen, maar dit is een hype in de puurste zin van het woord.
Omdat we in Nederland de gekke gewoonte hebben om hype/rage/trend op dezelfde hoop te gooien.

De juiste term is hier mediahype. Wel te veel aandacht media-aandacht voor hetzelfde issue.

Tijd zal leren of het trend zal worden, al is Pokémon nooit echt weggeweest. Dat er 10% er een beetje mee aan kloten is maakt weinig uit. De dino-plaatjes bij de AH gaan ook hard, alleen hoor je daar niets over. Zou ook een onderzoek naar gedaan moeten worden ;)
Daar hoef je geen onderzoek naar te doen: dino plaatjes zijn uit, Pokemon is in.
Anoniem: 673310 @KingKoning15 juli 2016 09:22
Verbazend is het wel om te zien hoe onoplettend/dom velen zijn en totaal geen zicht meer hebben op hun omgeving als ze naar een schermpje zitten te staren.

Maar goed, er zijn ook mensen die naar hun Tomtom luisteren zonder op te letten en dan zo een afgrond in rijden.
Ik zag deze morgen om 7, 3 kinderen met hun fiets pokemons jagen ... ik denk niet dat veel ouders dit nog hadden gehoopt ...
Ik heb nog nooit zoveel mensen bij ons in de stad op de been gezien!
De winkel straten zijn altijd wel druk maar je komt nu echt in elk stukje van de stad bizar veel mensen tegen. Ik vind het leuk!
zoveel mensen op de been, maar niemand heeft oog voor elkaar.
(eigenlijk wel triest om te zien)
Gevalletje gelijk van het slechtste in mensen uitgaan dit. Mijn ervaring is compleet het tegenovergestelde, er wordt juist veel gesocialiseerd.
Ik ben aardig wat van deze mensen tegen gekomen, geen eentje die de moeite nam om gedag te zeggen. Normaliter heb ik toch wel aardig wat aanspraak.
Gewoon gebaseerd op waarneming!
Onzin. Er wordt druk gecommuniceerd over welke team je bent, welke sterke pokemons je hebt, noem maar op. Er worden teams samengesteld van mensen die elkaar niet of nauwelijks kennen.
Misschien bij jullie in de omgeving maar hier heb je eigenlijk altijd wel wat aanspraak, ligt natuurlijk ook aan jezelf want ik zeg gewoon altijd iedereen stug goede morgen/middag/avond (ook voor Pokemon Go).
Vaak heb je inderdaad zoals hier onder al genoemd is even een praatje over welk team, of je nog weet waar goede Pokemon zitten, wat je sterkste is en natuurlijk frustratie uitten over de bugs/vastlopers etc.
misschien komt het wel omdat zij WEL met pokomon bezig zijn en ik NIET.
(iets met oogkleppen o.i.d.)
Pokemon heeft nu al 2x op de voorpagina van de tubantia gestaan, de game wordt nog meer gehyped in de media dan gta 5. Ben benieuwd hoe de inkomsten zijn verdeeld over nintendo, niantic, de stores en de pokemon company. Op zich maakt het ook voor hun niet echt uit of al die "casual" spelers ermee stoppen die er toch geen geld aan uitgeven, net zoals elke freemium game gaat het erom dat ze de mensen moeten houden die er veelste veel geld aan uitgeven.
Casual spelers zijn content voor mensen die potentieel betalen. Verdienmodel van MOBAS is vrijwel altijd F2P, maar als alle gratis spelende mensen zullen stoppen klapt het spel inelkaar.

Matchmaking is dan niet meer goed en mensen missen een incentive om te blijven spelen; hun vrienden. Als gratis spelende Pokemon spelers stoppen, zal dat een impact hebben op hun omgeving.
Dat begrijp ik, maar het is natuurlijk onmogelijk voor pokemon om al die 1,3 miljoen spelerd vast te houden. Als er over een paar maand ik noem maar wat 3 ton spelers overhouden doen ze het goed denk ik. Natuurlijk is een grote userbase ook goed voor gesponserde dingen die er aan gaan komen. Sowieso heeft nintendo genoeg mogelijkheden om het spel uittebreiden en beter te maken om mensen weer aantetrekken of vast te houden.
De spelers zijn het product, dat is ook de reden waarom ingame purchases (nog) niet worden gepushed, zie ook het volgende bericht :

niantic wil geld verdienen aan Pokemon Go met gesponsorde locaties.

Hierdoor zijn de aantallen belangrijk om zodoende een groter "advertentie" platform te hebben.
Dit is wel een heel hoog aantal, zeker als je in het achterhoofd houdt dat het spel nog maar een week uit is EN dat er verschillende omwegen moeten gevolgd worden om dit spel te kunnen spelen in de BeNeLux.

Ikzelf ben in het bezit van een iPhone en zal wel geduldig wachten tot de officiële release, maar ik moet zeggen dat het meer en meer begint te kriebelen als ik zie hoe goed het spel eruit ziet bij vrienden
als ik zie hoe goed het spel eruit ziet bij vrienden
Ik snap op zich de hype wel omtrent het spel, maar met je opmerking dat het er goed uit ziet ben ik het absoluut niet mee eens. Het is een groen landschap met zwarte lijnen waar een poppetje op staat en met een paar simpele animaties loopt/rent. Het vangen zelf ik niks anders dan een balletje naar een sprite gooien.
tis ook best wel een grappig spelletje, hopelijk komt er snel een stabiele officiele versie van de app in NL uit!

Toch hebben mensen die naast een PokeStop wonen een erg groot voordeel! ;-)
Twee Pokestops bij mijn huis zelfs :)
Zet een kraampje op met snoep, cola en powerbanks ;)
Gezien de hoeveelheid kinderen die dit ook spelen wordt dat me iets te pedo :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.